Isnin, 26 November 2012

Khaled Meshaal : Hero Hamas


KHALED Meshaal 56,mula menerajui kepimpinan gerakan Hamas selepas pemimpin terdahulu Abdul Aziz al-Rantissi terbunuh pada 2
004.

Beliau dilahirkan pada 28 Mei 1956 di Silwad,sebuah kampung di utara Ramallah dan berpindah ke Jordan pada 1967.

Pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Fizik dari Universiti Kuwait ini mula menyertai gerakan Ikhwanul Muslimin pada 1971.

Selepas Gerakan Pembela Islam atau Hamas diasakan oleh Sheikh Ahmad Yassin pada 1987,Meshaal dilantik untuk memimpin cawangan gerakan itu di Kuwait sebelum beliau berpindah ke Jordan pada 1991.

Pada 25 september 1997,Mossad pernah merancang untuk membunuh beliau,namun ia berjaya digagalkan selepas Meshaal diberikan penawar racun.

Pada Ogos 1999,Raja Abdullah mengusir Hamas dari negara itu selepas mendakwa gerakan tersebut menggunakan negara itu untuk kegiatan militan.

Susulan daripada insiden tersebut,Meshaal tinggal sementara di Qatar sebelum berpindah ke Damsyik pada 2001,sekali gus mengetuai biro politik Hamas di Syria.

Sepanjang beliau memegang pucuk pimpinan Hamas,Meshaal pernah terlibat dengan rundingan perjanjian pertukaran tahanan yang membebaskan 1,027 tahanan Palestin dan askar Israel,Gilad Shalit pada tahun lalu.

Pada 19 Jun 2008,hasil persetujuan beliau bersama Israel dan Mesir sebagai Negara pengantaran,satu gencatan senjata berjaya dikuatkuasakan.

Pemimpin Hamas yang menyokong kebangkitan kumpulan pemberontak di Syria tersebut juga pernah menduduki tangga ke-18 dalam ’50 lelaki paling berpengaruhi di dunia’yang dipaparkan dalam majalah Britain,New Statesman pada 2010.





sumber: facebook

Hangat Dari Internet Raya:

Related Posts

Khaled Meshaal : Hero Hamas
4/ 5
Oleh

Apa komen anda?