Jumaat, 26 Julai 2013

Bara Api Bawah Tanah di Yemen



YEMEN- 4 Jun 2013

Penduduk di kawasan Al Salam, bandar Al Hadaydah, Yemen (Hadramaut) gempar setelah asap serta api keluar dari perut bumi di sebuah kawasan pembentungan.

Sejak 10 hari lalu, kepulan asap keluar dari bawah tanah, yang kemudiannya diikuti oleh api kebakaran yang mengakibatkan retakan pada permukaan bumi. Dua hari kemudian api semakin merebak dan bahagian bawah tanah kelihatan membara.

Kawasan penempatan di bawah Lembaga Kemajuan Tihama ini dipercayai pernah menjadi lokasi rahsia pembuangan dan pelupusan sisa radioaktif sekitar tahun 80an dahulu.


Maka sesungguhnya telah datang (hari Kiamat) tanda-tandanya. (QS.47:18)

Sebenarnya hari kiamat itulah hari yang dijanjikan kepada mereka dan kiamat itu lebih dahsyat dan lebih pahit. (QS.54:46)

Telah dekat kepada manusia hari menghisab segala amalan mereka, sedang mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling (daripadanya). (QS.21:01)

Beberapa riwayat hadits perihal fenomena api dari perut bumi Yemen:

• Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari sahabat Hudzaifah bin Usaid al-Ghifari ra berkata, Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya tidak akan terjadi kiamat sebelum kalian menyaksikan sepuluh tanda besar: 1. Keluarnya asap (dukhon). 2. Keluarnya Dajjal. 3. Keluarnya binatang melata. 4. Terbitnya matahari dari barat. 5. Turunnya Isa bin Maryam. 6. Keluarnya bangsa Ya'juj Ma'juj. 7-9. Terjadi tiga penenggelaman daratan di bagian barat, timur, dan Semenanjung Arab. 10. Keluarnya api dari arah Yemen, yang menggiring manusia ke tempat berkumpul mereka."

• Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Hudzaifah bin Asid ra berkata: Rasulullah saw bersabda: “Dan yang terakhir adalah api yang keluar dari Yaman, yang menggiring manusia ke tempat berkumpul mereka (mahsyar mereka).” Dalam riwayat lain: “Dan api yang keluar dari lembah ‘And yang menggiring manusia.”

• Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Turmudzi dari Ibnu Umar ra berkata: Rasulullah saw bersabda: “Akan keluar api dari Hadramaut atau dari laut Hadramaaut sebelum datangnya hari kiamat yang mengumpulkan manusia.”





sumber: TranungKite

Hangat Dari Internet Raya:

Related Posts

Bara Api Bawah Tanah di Yemen
4/ 5
Oleh

Apa komen anda?